لوگو دکتر منصور سعادتی
کاهش وزن

هر آنچه باید در مورد لیپوساکشن بدانید

آنچه می خوانید...

لیپوساکشن یک عمل جراحی پلاستیک است که به آن لیپو، لیپوپلاستی یا کانتورینگ بدن نیز می گویند. این عمل زیبایی بسیار محبوب است و افراد زیادی برای بهبود شکل یا خطوط بدن خودآن را انجام می دهند. این عمل زیبایی به منظور برداشتن چربی اضافی را از نواحی مانند ران، باسن، شکم، بازوها، گردن یا کمر انجام می شود.

لیپوساکشن چیست؟

کسانی که تصمیم به انجام جراحی لاغری می گیرند، معمولا رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده اند و نمی توانند از شر رسوبات چربی خلاص شوند. لیپوساکشن یک درمان کاهش وزن نیست بلکه یک روش جراحی پلاستیک است که چربی اضافی را از بدن خارج می کند. به آن لیپو، لیپوپلاستی یا کانتورینگ بدن نیز می گویند.

نحوه انجام لیپوساکشن

برای انجام عمل لیپوساکشن بیمار نیاز به بیهوشی خواهد داشت و در طول جراحی لیپوساکشن هیچ دردی احساس نخواهید کرد. با این حال، پس از عمل احساس درد خواهید کرد. بهبودی نیز می تواند دردناک باشد. بسته به اینکه چه قسمت‌هایی از بدن نیاز به لیپوساکشن دارند، ممکن است مدت زمان بستری شما در بیمارستان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد. درد، تورم، کبودی، درد و بی حسی پس از لیپوساکشن معمول است. قبل از انجام عمل جراحی موارد زیر را رعایت کنید:

• در مورد نگرانی های درد با پزشک خود صحبت کنید
  • در مورد نوع بیهوشی مورد استفاده صحبت کنید
  • در مورد داروهایی که می توانید قبل از عمل مصرف کنید بپرسید
  • تمام داروهای تجویز شده از جمله قرص های درد را مصرف کنید
  • لباس های فشرده سازی توصیه شده را بپوشید
  • استراحت کنید و سعی کنید آرام باشید
  • مایعات بنوشید

بیشتر بخوانید: لیپوماتیک

دلایل انجام لیپوساکشن

لیپوساکشن برای برداشتن چربی از قسمت‌هایی از بدن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نداده‌اند انجام می شود این نواحی شامل موارد زیر می شود:

• شکم
  • بازوهای بالایی
  • باسن
  • ساق پا و مچ پا
  • سینه و پشت
  • باسن و ران
  • چانه و گردن

به علاوه، گاهی اوقات می توان از لیپوساکشن برای کوچک کردن سینه یا درمان ژنیکوماستی استفاده کرد. وقتی وزن اضافه می کنید، سلول های چربی از نظر اندازه و حجم افزایش می یابند. لیپوساکشن تعداد سلول های چربی را در یک ناحیه خاص کاهش می دهد. مقدار چربی برداشته شده به ظاهر ناحیه و حجم چربی بستگی دارد. پس از لیپوساکشن، اگر رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی خوبی دارید، احتمالاً پوست صاف به نظر می رسد. با این حال، اگر پوست شما نازک و دارای خاصیت ارتجاعی ضعیف است، پوست در نواحی تحت درمان ممکن است شل به نظر برسد.

چه کسانی می توانند عمل لیپوساکشن انجام دهند؟

برخی از افراد کاندیدای خوبی برای لیپوساکشن هستند و برخی دیگر باید از انجام آن اجتناب کنند. برای تعیین اینکه آیا لیپوساکشن گزینه مناسبی برای شماست، با پزشک خود صحبت کنید و نگرانی های خود را با آنها در میان بگذارید.

کاندیدهای خوب برای لیپوساکشن افرادی هستند که:

• پوست اضافی زیادی نداشته باشید
  • خاصیت ارتجاعی پوست خوبی دارند
  • توان عضلانی خوبی دارند
  • دارای ذخایر چربی هستند که با رژیم غذایی یا ورزش از بین نمی روند
  • از وضعیت بدنی و سلامت کلی برخوردار هستند
  • اضافه وزن ندارند

در صورتی که داراری شرایط زیر هستید عمل جراحی لیپوساکشن برای شما مناسب نیست:

• استعمال دخانیات
  • داشتن بیماری زمینه ای
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • اضافه وزن
  • پوست افتاده
  • سابقه دیابت، بیماری قلبی عروقی، ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا تشنج داشته باشید
  • از داروهایی استفاده کنید که می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند، مانند رقیق کننده های خون

عمل لیپوساکشن چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی طولانی مدت این عمل زیبایی می تواند متفاوت باشد. لیپوساکشن سلول های چربی را برای همیشه از نواحی مورد نظر بدن حذف می کند. بنابراین، در صورت افزایش وزن، چربی همچنان در قسمت های مختلف بدن ذخیره می شود. چربی جدید می تواند عمیق تر در زیر پوست ظاهر شود و اگر در اطراف کبد یا قلب رشد کند می تواند خطرناک باشد. برخی از افراد آسیب عصبی دائمی و تغییرات در احساس پوست را تجربه می کنند. برخی دیگر ممکن است در نواحی ساکشن شده دچار فرورفتگی یا فرورفتگی شوند، یا ممکن است پوستی برآمده یا مواج داشته باشند که از بین نمی رود.

لیپوساکشن یک عمل زیبایی انتخابی است که در صورت انتخاب صحیح جراح و بیمار خطرات عمده ای به دنبال ندارد. این جایگزینی برای کاهش وزن نیست و همه کاندیدای خوبی برای آن نیستند. مطمئن شوید که با یک جراح پلاستیک دارای مجوز بورد ملاقات کرده اید و در مورد عوارض و خطرات احتمالی قبل از جراحی صحبت می کنید.

دکتر منصور سعادتی

فلوشیپ تخصصی جراحی پستان و متخصص جراحی عمومی